söndag, augusti 20, 2006

Varför tänka på andra, när du kan tänka på dig själv?

Piratpartiets värdegrund bygger på tre grundläggande värderingar; att den personliga integriteten måste skyddas, att kulturen måste släppas fri och att patent och privata monopol är skadliga för samhället.

Ingress, från piratpartiets principprogram

För att kunna enas som rörelse tar vi inte ställning i andra politiska frågor som inte har samband med de principer vi här deklarerat.

Vi förenar oss kring värnet om rätten till ett privatliv och kritiken av upphovsrätt och patent.

Slutkläm från samma eminenta principprogram

Hade jag inte vetat hur många som sluter upp bakom piratpartiet hade jag kunnat skratta åt eländet, men nu blir jag bara rädd. Hur kan folk tycka att deras rätt att kopiera andras verk är den viktigaste frågan på den politiska agendan? Det säger tyvärr en hel del om vårt samhället (även om de flesta så klart inte ska kastas i piratpartiets dy). Jag kan bara tänka mig hur en intervju med en Rickard Falkvinge skulle kunna låta.

-Hur vill ni öka sysselsättningen i Sverige?
-Jag bryr mig inte bara jag får ladda hem min musik.

-Vad ska vi göra för att minska hungern i Afrika?
-Jag bryr mig inte bara jag får ladda hem min film.

-Vad har du för plan för att förbättra skolan?
-Internet åt alla, så dom kan ladda hem musik

-Hur ska kulturarbetare försörja sig?
-Jag bryr mig inte bara jag får ladda hem deras, jag menar min, musik.

-Vilken medicinsk forskning ska den svenska staten sponsra?
-Vi anser att det är bättre att den finländska staten står för läkemedelsutvecklingen, så kan vi kopiera läkemedlen, eller förresten Kina kanske är bättre? Dom är väl redan kommunister?

-Vad anser ni om miljöförstöringen och växthuseffekten?
-Jag tror inte dom påverkar musiknedladdningen.

-Vad anser ni om dom mänskliga rättigheterna i Kina?
-Jag har hört att det pritakopieras mycket i Kina, så det måste vara bra.

-Hur ser er kriminalpolitik ut?
-Ja alltså vi ska göra det tillåtet att kopiera bäst man vill, annars bryr jag mig inte.

-Vill ni tillåta privata sjukhus?
-Får man ladda ner musik på dom?

Ovanstående kan kännas något tillspetsat, men för den som vill bli mörkrädd på riktigt rekommenderas priratpartiets frågor och svar på hur de tänker handla om de får en vågmästarroll.

10 Det här är vad ni sagt:

Blogger Sasha said...

Du har min röst.

11:35 em

 
Anonymous Anonym said...

PP har min :)

1:15 fm

 
Blogger chespirito said...

Jag ska vara helt ärlig R. Hade du varit en förvirrad 18-åring som skulle rösta för första gången hade jag kunna ha lite förståelse, men eftersom du inte är det så tappar du mycket av min respekt. :/

Jag antar att du skulle rösta på PP i protest (har svårt att på allvar tro att du tycker deras valprogram tar upp de viktigaste frågorna i samhället), men allvarligt trotsåldern brukar de flesta växa ifrån långt före de når myndighetsåldern. Vill du protestera, så kan du ju rösta blankt, men att tycka att rätten att tanka hem fritt är viktigare än t.ex. sysselsättning, skola, världsfreden, miljön och sjukvården är skrämmande.

7:27 fm

 
Anonymous Anonym said...

Å nej, tappade jag din respekt? Nu ramlar hela min värld samman :)

Får jag lite tid över nångång kanske jag orkar motivera varför jag tänker rösta som jag ska. (Och det har inte med att tanka gratis musik att göra.)

8:20 fm

 
Blogger chespirito said...

Jag ser fram emot det och undrar om argumentationen blir lika tragikomiskt ihålig som den man hittar på piratpartiets hemsida.

Om du har tänkt börja svamla om patent kan jag redan nu ge dig ett tips så att du slipper göra för stora självmål. Vill du på allvar ta bort patent inom t.ex. medicin (som priratpartiet vill), så bör du förklara vilka stater som ska satsa sin budget på medicinforskning och vilka som ska kopiera, samt hur de ska komma överens om detta. Samma princip gäller för övrigt de flesta patent.

8:28 fm

 
Blogger Sasha said...

Ello, ni borde ta den diskussionen face to face så skulle ni troligtvis (jag gissar hejvilt) förmedla era åsikter på ett sätt som inte automatiskt innebär en nedklankning och total sågning av varandra. Ni har olika åsikter, okej. Deal.

Men R, rösta inte på PP! Oavsett anledning är det skrämmande att ens uppmuntra ett sådant parti. Jag instämmer till viss del i deras integritetspolicy, men det innebär inte att jag någonsin skulle komma på tanken att, indirekt, rösta på sossarna (om de vinner) genom att kasta min röst på PP. PPs valpropaganda är att rösta på dem eftersom de egentligen inte har någon åsikt. Borde Sverige helt seriöst fungera så? Jag tycker det hela är ett stort, besvärande, skämt.

8:53 fm

 
Blogger chespirito said...

S: Du har nog rätt. Jag blir bara så upprörd när någon stödjer Piratpartiet, framförallt efter att ha läst igenom deras ihåliga propaganda.

Läste du förresten citatet från den påstådda 60-åringen (Kaperdalen)? Nog för att alla partier använt sig av falska inlägg på tidningarnas debattsidor, men man kan väl iaf bry sig i att försöka skriva någorlunda trovärdigt för den man utger sig för att vara (t.ex. när det gäller särskrivning och punktuation). det var en riktig höjdare. :)

9:12 fm

 
Anonymous Anonym said...

S: Jag tänker inte argumentera, framför allt inte face to face, slöseri med tid. Kände bara att blogg-inlägget var riktat mot mig personligen, så lite måste jag ju få kommentera. Che hade nog blivit besviken annars :)

8:29 em

 
Blogger chespirito said...

R: Vi roade oss med att läsa piratpartiets hemsida och det fanns så mycket skit på den att jag inte kunde låta bli att skriva. Det hade inte med dig att göra.

Alla: Eftersom piratpartiets hela program ryms på några få sidor, borde det ju inte ta speciellt lång tid att säga vad som är så bra, så om någon annan piratpartist läser detta får ni gärna upplysa mig.

8:49 em

 
Blogger Sasha said...

Helt appropå:

Det är komiskt att DU av alla människor har MSNsnubben som presentationsbild.

7:59 em

 

Skicka en kommentar

<< Home