måndag, mars 20, 2006

Byråkrati

Administrativa regler och rutiner är fascinerande. Jag håller på att flytta över mitt telefonabonnemang från privat till företaget, därför beställde jag lite blanketter:

1. Överlåtelse av avtal
2. Avtal för delad faktura
3. Avtal för autogiro

Hem kommer dock bara det första, så jag ringer för att fråga om de kan skicka de andra. Knappa, knappa, knappa, köa, köa, köa, knappa, framme. Första frågan jag får är vilket telefonnummer det gäller och jag kan inte låta bli att undra varför jag fick börja med att knappa in det innan köandet. Nåja, jag rabblar upp mitt nummer och frågar om de kan skicka 1. och 2. till mig, men nej se det går inte, ”Delad faktura finns bara för företagsabonnemang och det här är ett privat abonnemang”, får jag veta. Jag invänder att jag ju skall överlåta abonnemanget till företaget, så det borde inte vara några problem. Jag kunde så klart inte ha mer fel. ”Nej, det går inte, det har vi spärrat så man inte skall få fel papper”, informeras jag. Att jag vill ha just ett sådant papper och att de faktiskt ser att jag borde ha ett spelar mindre roll. De har ju sina rutiner, ”men jag kan skicka blanketten för autogiro”, sprudlar han glatt. Jag undrar om jag inte behöver vänta på att det nya avtalet är klart och att jag fått blanketten för delad faktura innan jag skickar in avtalet om autogiro. Det blir tyst ett tag, ”jo, det förstås, men jag kan skicka den nu, så kan du spara den tills du får blanketten om delad faktura”.

Underbart!

0 Det här är vad ni sagt:

Skicka en kommentar

<< Home