måndag, januari 30, 2006

Och här är det fel också

Min andra ovana, eller egenhet.

Jag korrekturläser nästan aldrig mina inlägg och de gånger jag gör det misslyckas jag totalt. Jag kan inte hitta fel i mina texter, oberoende av hur många och hur tydliga dom är.

De vanligaste felen är en istället för än, gott istället för gått och tappade, eller skiftade bokstäver på det. De två första skyller jag på att jag inte är uppväxt i Sverige, så jag har knappt en aning om att ä och å existerar, eller än mindre hur jag ska använda dom. De senare beror mest på mina svaga fingrar som int ork tryck ner tangenterna, eller tryck ner fel.

Mot bakgrund av de egenheter Bianca listade kan jag verkligen förstå hur jobbigt hon måste ha att läsa mina texter. Åtminstone om hon hinner läsa dom innan S varit inne och korrekturläst. S tycker så klart också det är jobbigt att läsa, men hon får iaf åtnjuta lite skadeglädje när hon glatt utropar "och här är det fel också".

2 Det här är vad ni sagt:

Blogger Sasha said...

Jobbigt att läsa tycker jag ju inte, det är alltid kul att läsa. Skadeglad? MOI?

9:24 em

 
Blogger Helena said...

Nej, jag korrekturläser sällan bloggar för där finns rum för fel. I tidningar, annonser etc finns inte rum för fel för någon har betalat för att skriva det de skriver.

Har aldrig reflekterat över att du skulle stava fel eller blanda ihop ord. Det är nog inte så illa.

Och förresten så korrläser jag aldrig det jag själv skriver, bokstäver byter plats och ord glöms bort...

10:14 em

 

Skicka en kommentar

<< Home