måndag, januari 30, 2006

Vänskap ettusen, ära tvåtusen kronor

Sitter och väntar på att brandlarmet skall gå vilken sekund som helst. För några månader sedan lånade jag ut strax över 8 kkr till PB. Vi ingick en muntlig överenskommelse om återbetalning i januari och februari och nu när det är dags att betala tillbaka har han kommit på att pengar är viktigare än vänskap för honom. Fast det vill han ju självklart inte medge. Det är han inte man nog att göra. Istället försöker han hitta det ena juridiska kryphålet efter det andra. Det ena mer häpnadsväckande och ihåligt än det andra. Alla lika låga. Eller, det där var kanske inte riktigt sant, en del är faktiskt t.o.m. ännu lägre. Idag fick en gemensam bekant, kompromissernas man nummer 1, sitta som medlare. Jag började med att konstatera att det var principen det handlade om, inte pengarna, 8kkr kan jag avvara och då var PB självklart tvungen att säga det samma (i hans fall gissar jag att det är principen att inte hålla muntliga avtal och slingra sig som en hal ål han syftade på antar jag). Det var skönt att höra, för om det inte var pengarna att handla om, så hade jag ett utmärkt kompromissförslag: "Betala pengarna till en välgörande organisation istället för mig, då får jag inget och du har visat att det är principerna det gäller". Detta var självklart inte intressant. Och så fortsatte det. Det tog kanske tio minuter innan jag brann som om jag vore den öppna spis S hörde igår, reste mig upp i vredesmod och konstaterade att jag tappat respekten för PB totalt, att den var långt under noll. Sedan lämnade jag PB och kompromissernas man att diskutera. Jag kände inget behov av att sitta och bli bespottad av en ryggradslös varelse.

Efter ett tag ringde jag kompromissernas man för att be om ursäkt för att jag rusat iväg och kolla hur det gått. Förvånande nog tyckte han att jag gjort rätt som lämnat, ”Det hade bara blivit värre om vi fortsatt”, och kunde inte se det på något annat sätt än jag gjorde det. PB kommer att förlora förtroendet hos minst 6 personer på detta. Jag antar att det innebär ca 1 kkr/vänskap och 2kkr för äran på det. Nu vet jag vad han värdesätter iaf.

Nu väntar jag bara på att brandvarnaren skall gå igång här hemma.

0 Det här är vad ni sagt:

Skicka en kommentar

<< Home