fredag, december 30, 2005

Kategoriskt

Jag stör mig på människor som är för kategoriska. Det är lite lite lustigt eftersom jag själv kan vara väldigt kategorisk till och från. Men i allmänhet gör man det alldeles för lätt för sig genom att vara kategorisk.

Några typexempel på personer som gör det för lätt för sig är de som påstår att religion bara är av ondo, de som betecknar alla fotbollsfans som huliganer, de som tror att tror att pengar är roten till allt gott, eller vice versa, de som reflexmässigt dissar allt Reinfeldt, eller Göran säger, bara för att man i huvudsak håller med den ene, eller den andre (för den delen, om ni ska vara kategoriska, kan ni iaf se till att alltid tycka Reinfeldt har rätt, så är ni åtminstone inte ute och cyklar alltför långt).

Starkast av dessa frågor är så klart religioner. Det finns inget som kan dela upp folk i så många läger så snabbt som religion. Möjligen pengar. Och det är kanske därför det är lättast att vara kategorisk, så slipper man en massa komplicerade frågor at fundera på. Innan man kategoriskt dissar religion bör man fundera varför.

Är konflikten mellan katoliker och protestanter på Irland i grund och botten ett religionskrig, eller är det ett krig mellan rika och fattiga? När Bush bonkar på Saddam är det då religionen, eller makten, eller är det så enkelt att han vill hämnas Saddams mordförsök på pappa? När Pizzaro gick fram som en slåttermaskin bland Inka-indianer, var han då ute efter guldet, äran, eller att sprida sin religion? Och så vidare.

Frågorna är inte helt lätta att svara på, men det är då man ska ställa sig följfrågan: Skulle någon av dessa konflikter ha undvikits om inte religion fanns? Knappast. Religionen är bara ett svepskäl. Något att samla skarorna runt. Om inte religionen fanns hade man para hittat något annat. Huliganer har hittat sitt svepskäl i fotboll. I ett sekulärt samhälle måste man hitta nya fanor att samlas under och eftersom fotboll, precis som religion, engagerar många, blir det ett bra svepskäl. Något att samla trupperna bakom.

Vad vill jag då ha sagt? Att religion alltid är bra? Nej, knappast, men det är inte alltid dåligt heller och man gör det alldeles för lätt för sig om man är kategorisk.

Så är det.

3 Det här är vad ni sagt:

Blogger Helena said...

Jag kan inte låta bli att ta åt mig eftersom jag skrev för några dagar sedan att jag absolut inte vill döpa kmitt barn etc... ja, du läste ju inlägget. Jag är väldigt kategorisk när det kommer till religion, jag gillar inte religion, alls. Jag tyckte min religionslärare var puckad som trodde att gud hade skapat världen och att det fanns en himmel och ett helvete. Nu skulle jag kanske inte använda av ordet puckad idag, men jag förstår fortfarande inte hur man kan tro det. Ännu mindre förstår jag det efter mina år i USA där folk är såna hycklare att jag blir illamående. Under min tid där jobbade jag för judar och jag blev utsatt för rasism (!) från deras håll, jag var ju "goy" och jag delade hus med en katolik som gav upp godis under lint men under samma period satte han på sin kompis lillasyster på en kyrkogård, jag skojar inte. Varför jag från början är så avogt inställd till religion vet jag inte, jag tror att jag eventuellt är för faktabaserad för att tro på religion, astrologi etc. Jag gillar hard facts och bevis. Jag ogillar flum. Och jag ogillar religion.

12:58 em

 
Blogger chespirito said...

Det var inte alls tänkt som något angrepp på dig Bianca. Jag har inte upplevt att du skrivit att bara ont kommer från religion, utan bara att du inte tror på det. Och det är två helt skilda saker. Så om du tog åt dig ber jag om ursäkt.

Har ingen bestämd uppfattning om hur universum kommit till, men en sak är klar, alla alternativ är i princip helt orinliga, vilket gör att man inte kan döma ut gudstron på "rimlighetsresonemang". I så fall måste man ju lyckas presentera något som är rimligt och det blir oerhört svårt enligt mig.

5:53 em

 
Blogger Helena said...

Kanske tog åt mig mer än jag borde ha gjort bara för att jag i verkligheten baktalar religion otroligt mycket mer än vad min blogg ger sken av (för jag har faktiskt inte snuddat ämnet särskilt många gånger där tror jag), kategorisk och oresonlig och nedlåtande kan jag också vara i sådana diskussioner. Har inte heller någon bestämd uppfattning, men för mig låter "big bang" mer rimligt än att gud skapade världen. Men det kan ju lika gärna ha varit på ett helt annat sätt. Vad vet jag liksom =)

7:34 em

 

Skicka en kommentar

<< Home