söndag, december 25, 2005

God Jul

Tillbaks från midnattsmässan och dags att summera julafton.

"Jag känner igen ljudet", säger farmor. Hon har precis slagit sig ner framför TVn och klockan är strax över tre på eftermiddagen. Mina systrar med familjer, min farbrors familj, farmor, farfar och jag har samlats runt TVn, för att se Kalle. Det var ett tag sedan jag såg Kalle senast, men när t.o.m. farmor tittar på Kalles jul, så får jag minsann hänga på. I en släkt där Kalles jul alltid varit mycket viktig har farmor konsekvent undvikit att se. Det har ju funnits så mycket att göra i köket, så många måsten, "Jag måste laga...", har hon sagt och det har inte hjälpt hur mycket man en försökt att få henne att ta det lugnt och slappna av, så har det alltid funnits något måste. En massa självpåtagna plikter. Men nu börjar minnet svika henne och de självpåtagna plikterna börjar tyna bort, så nu har hon äntligen tid för Kalle. Och det är då hon konstaterar att hon känner igen ljudet. Ljudet av Kalle. Hon kan inte minnas att hon sett det, men ljudet minns hon. Nu när hon äntligen tar sig tid att se det, så njuter hon och tycker det är riktigt roligt. Och för första gången på länge tycker jag också att det är roligt.

För andra året i rad fick jag gå ut och leta efter tomten, eftersom han aldrig verkade dyka upp och för andra året i rad missade jag honom.

V fick en plastmikrofon med stativ av mig, så nu kommer det inte bli många lugna stunder hos min storasyster veckorna framöver. "Ont, det gör ont, det gör ont, det gör...". Förlåt syrran det var en taskig julklapp. Farfar hade gjort en bok om sin kära Farmall modell A, från dynga till studentskjuts, skriven på gammal hederlig skrivmaskin och illustrerad med diverse bilder och gav varsin kopia i julklapp till alla sina barn och barnbarn. Mycket fin klapp. Jag får nog återkomma till traktorn senare.

Jag följer alltid med på midnattsmässan och jag förstår inte riktigt varför, för varje år konstaterar jag att den verkar gå på tomgång och behöver en rejäl förnyelse. Dom kanske skulle slå upp en storbilds TV och visa Karl-Bertils jul istället?

God fortsättning på er alla!

0 Det här är vad ni sagt:

Skicka en kommentar

<< Home