fredag, december 16, 2005

Raggningsreplik

Inspirerad av det här inlägget i foxys blogg blir jag plötsligt lite nostalgisk och vill dela med mig av en liten episod från min Mexikoperiod. Nej, alltså, det är väl den slagkraftigaste färgkombinationen. Det är ju ingen slump att nassarna valde den, säger snubben enligt foxy*. Och det är det som får mig att minnas.

DB och jag var ofta ute och festade in på morgontimmarna och ju senare det blev dessto märkligare ställen var vi tvugna att gå till för att det fortfarande skulle vara lite liv. Ställena i sig var väl kanske inte så märkliga, utan snarare klientelet. Vid ett tillfälle dök vi in på ett liten klubb med ett minimalt dansgolv. Det var inte speciellt mycket folk där, klockan var trots allt 8-9 på morgonen, men i ett hörn stod ett kompisgäng och dansade. Ganska snart började en av tjejerna i gänget att spana in oss. Det kändes lite obekvämt, eftersom hon uppenbarligen var där med sin pojkvän. Han märker att hon spanar in oss och börjar ett stirrande psykkrig för att hålla henne på plats. Han rör sig inte mer än en meter från henne, men tillslut tar ölen ut sin rätt och han blir tvungen att gå på toaletten. Så fort han försvunnit, kliver flickvännen raskt fram tilll oss. Och det är här länken till foxys inlägg kommer.

Sverige, vi kommer från Sverige, svarar jag efter att hon frågat var vi kommer från. DB, som har judisk mamma och därmed själv är jude, står bredvid och lyssnar, när hon glatt kommer på hur man imponerar på svenskar, Aaaay yo amo a Hitler, utbrister hon stollt. Mina cynapser jobbar på högvarv för att processa informationen, alkoholen hjälper inte till ett dugg för att komma på nästa drag. Jag älskar Hitler, upprepar hon, varpå stora svarta moln börjar strömma ut ur DBs öron. Ansiktet glöder rött. Vet du vad du pratar om? klämmer jag ur mig, samtidigt som jag informerar om att DB är jude. Uppenbart ramlar ingen polett ner, utan hon ska precis bygga vidare på sina nyfunna ariska vänskapsband, när hennes pojkvän återkommer från sitt toalettbesök. Hon inser snabbt faran och flyr fältet. Det hon inte förstår är att den största faran inte är pojkvännen, utan DB, som vid det här laget formligen brinner. Jag får hålla tillbaks honom och lyckas tillslut övertala honom att det är inte är rätt läge för en historialektion. Vi går iväg, köper varsin taco och vinkar till oss en taxi.

-----------
*Vill du se repliken i sitt sammanhang får du minsan hasa dig till foxys blogg.

0 Det här är vad ni sagt:

Skicka en kommentar

<< Home