fredag, december 09, 2005

Liten besvikelse

Det blir Italien-Tjeckien och Schweiz-Togo. Den första matchen är ju två bra lag, varav ett dessutom spelar riktigt rolig fotboll (Tjeckien), medan den andra matchen känns något tråkigare (men Togo kanske överraskar). Samtidigt är ju så väl Tjeckien, som Schweiz grannar till Tyskland, så det kan nog vara bra tryck på arenan när de spelar. Men framförallt VM är alltid VM, så nu är det bara hoppas att jag får mina biljetter.

Tidigare matcher jag sett i VM är, Argentina-Kroatien (suverän upplevelse, mitt i den hetaste Argentinska klacken), Italien-Norge (usel match, usel matchupplevelse, så ok, VM är inte alltid VM), Holland-Jugoslavien (Härlig match i ett holländskt hav) och Rumänien-Kroatien (Suker imponerar på sin väg mot bronset) 1998. Fyra år senare var det Sverige-gruppen som gällde, med Argentina, Nigeria och England och det var enormt. Mot Argentina och England var nerverna på hellspänn och resultaten underbara. Mot Nigeria var det mer avslappnat och kul, men även här var resultatet perfekt.

Har aldrig sett Tjeckien, Schweiz, eller Togo (varken i EM, eller VM), så det blir nya upplevelser live.

För er som vill veta hur det går i gruppspelet kommer ett facit byggt med hjärta och hjärna.
Tyskland vinner och Ecuador tvåa i grupp A, Sverige slår England på målskillnad i grupp B, Argentina och Holland glänser i C, Mexiko triumferar och tar med sig Portugal från grupp D, Tjeckien får stoltsera med att komma före Italien i grupp E, Brasilien börjar sitt segertåg och bjuder med sig Japan från grupp F, Schweiz och Sydkorea överaskar och säger adjö till Frankrike i grupp G och slutligen bryter Spanien sin förbannelse (som de började bryta i Japan) och går tillsammans med Tunisien vidare från grupp H.

Sverige får alltså möta Ecuador i åttondelsfinalen. Vilken tröja ska jag ha på mig då? Mycket klurig fråga, men det får nog bli Ecuadors, för den är snyggare. I kvarten blir det antagligen en revanchmatch mot Holland (möjligen Mexiko, men jag tror Holland slår ut dom i deras åttondel). Sedan börjar det bli svårtippat, så jag får återkomma. Ok? Fast segrare blir så klart Brasilien. Vilket lag dom kommer ha!

0 Det här är vad ni sagt:

Skicka en kommentar

<< Home