fredag, november 11, 2005

Kung av popcorn

De flesta av er slarvar något fruktansvärt när ni poppar popcorn. Ofta köper ni micro-popcorn och tror att det är klart när det säger pling. Inget kunde vara mer fel. Att låta en mikrovågsugns pling styra över popcorntillverkningen är dömt att misslyckas. Det är en garanti för popcorn utan spänst och smak. Ibland när ni försöker vara lite mer avancerade gör ni iaf riktiga popocorn, med olja och majskorn på traditionellt vis, men erkänn att ni nästan alltid missar det viktigaste. Popcorn kräver kärlek, kryddningen och rätt olja.

För om popcorn skall bli riktigt goda gäller det först och främst att välja rätt oljeblandning. En blandning av rapsolja och en smaksatt olivolja, t.ex. chiliolja, är en bra utgångspunkt. Har du ingen smaksatt olja kan du smaksätta den själv med några droppar habanero, tabasco, eller rent av lite krossad chili. Plötsligt når dina popcorn nya höjder. Det blir en helt ny smakupplevelse, som växer för varje popcorn du mumsar i dig.

Med lite fantasi kan popcornen få en ny touch varje vecka. Till kvällens kryddning använde jag t.ex. någon tesked nypressad lime (lite småfarligt eftersom det stänker och sprätter något förskräckligt om oljan när limen pressas i, men det är det värt) och resultatet blev strålande. Jag är kung av popcorn.

4 Det här är vad ni sagt:

Blogger Helena said...

My god, du är min idol nu. Jag är popcornmissbrukare och äter uppseendeväckande mängder popcorn. Ikväll ska jag hälla krossad chili i oljan. Tack vare dig.

12:10 em

 
Blogger chespirito said...

hihi, jag ska tipsa Fredrik S att han kan skriva ett nytt kapitel till sin bok (se nästa inlägg).

Du får prova dig fram till en lagom mägnd chili. Du vet att du träffat rätt när smaken växer så där perfekt som bara chili kan för varje tugga du tar. Perfekt med en ljus öl till (fungerar även bra med Clausthalers alkoholfria).

2:45 em

 
Blogger felicia said...

favoriten är ändå härligt olivoljesmakande popcorn med massa salt - mycket, mycket, mycket!!!

10:12 em

 
Anonymous Anonym said...

Hej!

Jag brukar äta popcorn varje dag för jag känner att det lungar ner mig.Men inte mer än en halv paket om dagen eftersom den innehåller stora mängder Magnesium vilket gör att din skelett blir mjukare och det börjar faktisk göra ont efter ett tag om man äter mycke popcorn.

MVH

12:12 em

 

Skicka en kommentar

<< Home