måndag, oktober 24, 2005

Fågelinfluensa och andra epidemier

I TV sitter nyhetsuppläsarna och pratar om fågelinfluensan och hur den sprider sina vingar med precision och fruktan från land till land. Det är säkert farligare att ta ett kliv ut på närmsta övergångsställe än att se en influensafågel svepa över landskapen. Och lika fullt fruktar alla. Iaf enligt TV.

Men det TV verkar missa är den farligaste epidemin av dom alla. Listorna som infekterar den ena bloggen efter den andra, med en precision som gör varje influensaspridande fågel grön av avund. Och det är klart, egentligen var det bara en tidsfråga, nu har även jag smittats. Och smittan är som sagt var farlig. Hur ska jag lyckas utse 00-talets bästa låtar, utan att gå under på kuppen? Jag fuskar så klart. Delar in i flera listor och reserverar mig för att det är dom låtar som man råkar komma på just i dag. Dessutom låter jag bli rangordna inbördes.

Bästa utländska 00-låtar
Beautiful, Christina Aguilera - Det bär på sätt och vis emot att ha Christina på listan, men den här låten är bara såååå vacker.

911, Wyclef Jean - Wyclef är en av vår tids bästa entertainers och det här är hans bästa låt.

Lady, Modjo - Lugn house när den är som bäst.

Cleaning Out My Closet, Eminem - Eminem har gjort oerhört mycket bra, men när han gör upp med sin mamma lyfter det ytterligare en nivå. Gripande och solklar listplacering.

Can't Take My Eyes Eyes Off of You / Forgive Them Father, Lauryn Hill - När jag veckopendlade till Kristinehamn ett halvår gick de här låtarna varma på bilstereon och nu lyckas jag inte välja vilken av dom som ska platsa på topp tio.

La Tortura, Shakira y Alejandro Sanz - En låt som bärs fram av underbara rytmer och höjs ett snäpp ytterligare av Shakiras och Alejandros röster som passar perfekt ihop.

Me gustas tu, Manu Chau - Me gusta!

Survivor, Destiny's Child - Ibland behöver det inte vara mer komplicerat än så här.

Caught Out There, Kelis - Impulsiv vrede i genial förpackning.

Bubblare:
Unhappy, Outkast
My My My, Armand van Helden
So Easy, Röyksopp

Bästa svenska 00-låtar
Amazing it seems, Granada - Granada har inte alls fått den uppmärksamhet dom förtjänar, men självklart glömmer jag inte bort dom.

Invisible (My Song), Laleh - Aldrig förr har en svensk debut låtit så bra.

Alla vill till himlen men ingen vill dö, Timbuktu - Banalt eller genialt? Svaret är bra. Riktigt djävla bra.

Does Compute, Division of Laura Lee - Vet inte riktigt varför, men det är klart den ska med på listan.

Walk Idiot Walk, Hives - Så här ska skränig musik låta

Bästa utländska 00-artister
Eminem - Genomgående hög kvalitet och nästan alltid bäst.

Outcast - Genomtänkt, slipat och genialt.

Norah Jones - Sockersött, men med den rösten har jag inget problem med det.

Manu Chau - Glädje!

Bästa svenska 00-artister
Laleh - På bara en skiva har hon säkrat sig en plats i den svenska musikhistorien.

Timbuktu - För rytmen, texterna och hans grymma uttal.

Hives - Skränigt bra.

Cardigans - Det bor en uppenbarligen en liten Japan i mig, för jag tycker att Cardigans blivit sämre för varje skiva som gått, men dom är frotfarande tillräckligt bra för att platsa på listan.

4 Det här är vad ni sagt:

Blogger chespirito said...

Då börjar jag komma på vad jag glömt. Självklart tillhör Sophie Zelmany dom bästa svenska artisterna.

10:28 em

 
Blogger Sasha said...

Cardigans och Laleh håller jag med om. That's it tror jag.

*flin*
Kul å läsa om iaf :)

8:01 fm

 
Blogger Helena said...

Jag kommer aldrig att bli klar med min lista, det finns för mycket musik! Och 2005 års låtar gör mig förvirrad för jag kan inte avgöra vilka som är de bästa för sånt vet jag oftast inte förrän flera år senare. Det ligger oändligt mycket mer tankemöda bakom såna här listor än vad man kan tro Bra lista du fick till hur som helst.

10:52 em

 
Blogger chespirito said...

S: Nä, din lista kommer väl vara fulkl av en massa "operarock".

B: Precis det är ruskigt jobbigt. Det är därför jag fuskade. Några av valen står jag inte för alls idag, men imorgon är dom säkert med på listan igen. :)

12:58 em

 

Skicka en kommentar

<< Home