tisdag, november 22, 2005

Kort långweekend

Jag har inte bestämt mig för om jag håller med Anders Nunstedt idag, eller inte. Ska fundera ett tag till och återkommer i slutet av inlägget.

Chihuahua kom som sagt på besök. Tanken var ju att han skulle komma på lördagen till Skavsta, men istället blev det Arlanda vid 13-tiden på Söndag. Jag åkte och hämtade upp honom där för att sedan åka till Uppsala och äta tillsammans med familjen. Båda mina systrar med döttrar var hos mina föräldrar, så Chihuahua fick vara med om en riktig familjemiddag. Åkte sedan till Stockholm, checkade in på hotellet och parkerade bilen. Tunnelbanan är hutlöst dyr. Ja, hutlöst är nog i underkant, men jag kommer inte på något bättre ord just nu. Iaf, vi turistade lite snabbt runt slottet först innan vi stämde träff på Söder med D, en gemensam (svenne-) kompis från Mexiko. Kvällen fyllde vi med en härlig bit kött med chipotle, några öl på en bajenbar (D är Hammarbyare) och ett sammanträffande. Ja, det visade sig att Chihuahuas och Ds flickvänner båda kom från samma lilla samhälle i norra Spanien. Det bor ca 10-20 tusen personer där, så sannolikheten kan inte vara alltför hög. Jag glömde en sak. Huvudvärk blev också ett delresultat av kvällen. Men, den kom först dan efter.

Historiska museet, eller vad det nu heter, är gratis. Det är bra. Det dåliga är att det var ganska lätt att förstå varför det var gratis. HT-Ps restaurangmat var också gratis. Har aldrig träffat HT-P förut, utan bara chattat med honom via Hattrick (fotbollsmangerspelet), som vi båda spelar, men nu bjöd han oss på riktigt god mat i sin fina lunchrestaurang. En av de finare lunchrestaurangerna jag varit på.

Den kvinnliga glasblåsaren på Skansen ville inget hellre än att komma hem. Hon hade nog inte sin bästa dag på jobbet, för att uttrycka sig försiktigt. Hur kul kan det vara att arbeta som utställningsföremål (tänkte skriva djur först, men kände att det blev för hårt) på Zoo förresten? Utsikten från Solliden är ju väldigt vacker däremot.

Jag vann biljarden. Fast jag spelade egentligen sämst. Även en dålig spelare ska ha tur.

Chihuahua fick nöja sig med att titta på surströmingsburken i saluhallen. Jag varnade honom skarpt från att köpa.

Nu har jag bestämt mig. Jag håller nog inte riktigt med Nunstedt. "Men ljudet korvar sig ibland och slätar ut flera av deras distinkta låtar till en basfixerad, sammanhängande ljudsmassa", skriver han och ger Röyksopp 3 getingar för sin konsert på Mondo. Jag tycker dom gjorde rätt. Det finstämda passar bäst på skivan och det lite råare ljudet som paret Torbjørn och Svein bjöd på under konserten var helt rätt för tillfället. Så nu har jag röstat på 4 getingar och väljer att hålla med Jonna istället.

För att avsluta svenskt avrundade vi kvällen med en fyra Skåne. Någon snappsvisa bjöd jag inte på dock. Upp klockan fyra för att skjutsa Chihuahua till Skavsta. Nu är jag trött.

2 Det här är vad ni sagt:

Blogger Sasha said...

Men att ni valde bort Sophie Z för Rökysopp. Jag är stum.

8:34 em

 
Blogger chespirito said...

Det var bara för att du inte skulle behöva bli avundsjuk. ;)

8:43 em

 

Skicka en kommentar

<< Home