måndag, december 05, 2005

Googlande bönjakt

Ok, jag får väl försöka mig på en förklaring för vad hoppande bönor är. Eftersom vi aldrig riktigt insåg vad det var under vår julfest, så gick jag på en googlande bönjakt, för att söka hjälp. Och hjälp fick jag. Och förvånad blev jag.

Hoppande bönor av Angelica Carlstedt och Kristin Sjöström

Hoppande bönor av Angelica Carlstedt och Kristin Sjöström

De så kallade "mexikanska hoppande bönorna" är visst bitar av frökapslar från en buske tillhörande familjen törelväxter (Euphorbiaceae). Inuti kapseln finns en larv av nattfjärilsarten Laspeyresia salitans. Larven äter av fröet inuti kapseln. Det är kraftiga rörelser av larven inuti kapseln som får bönorna att hoppa. Men det förstod vi aldrig. Vi hade bara fem påsar med bönor, som omöjligt ville hoppa. Kanske var de döda? Uppenbarligen skall de ha varit ganska populära för ett tiotal år sedan, utan att jag lyckats höra talas om dem. Iaf är jag ganska skeptisk till att levande bönor skulle varit speciellt mycket roligare.

2 Det här är vad ni sagt:

Blogger Sasha said...

Osedvanligt trög? Vem? Jag?

Men du, jag fattar fortfarande inte vad de hoppande bönorna har med julfesten att göra. Hade P med sig hoppande bönor?

10:30 fm

 
Blogger chespirito said...

S: Ja, P hade med fem identiska paket med hoppande bönor. Det blev ett totalfiasko eftersom ingen av oss förstod hur de skulle "funka". Att inte vi civilingenjörer, eller civilekonomerna och lärarna insåg vad det var, är så här i efterhand förståeligt. Det hade ju inget med varken teknik, ekonomi, eller geografi att göra. Men, och det här är ett stort men, nog borde läkaren och narkossköterskan ha insett att det var ett litet levande väsen? Man kan ju bli orolig för mindre.

F: Hahaha, dom kan funka alltså. Vi fattade som sagt ingenting, så de åkte raka vägen tilll soptunnan och blev sedemra till fjärrvärme gissar jag.

7:41 em

 

Skicka en kommentar

<< Home