söndag, juli 29, 2007

Osannolik löpning


Igår sprang Mustafa Muhammed 3000 meter hinder på 8.05,75 och idag följde jag upp hans tid med att springa 5000 meter på ungefär 27.30. Till mitt försvar vill jag bara påpeka att:
  • Mustafa sprang löljigt korta 3000 meter. Jag sprang nästan ett maratonlopp med mina 5000 meter.
  • Mustafa hade bara några få korta hinder att passera. Det vattendränkta spår jag susade runt på var som ett enda lång hinder.
  • Mustafa väger ynka 54 kg. Jag väger kanske 84 kg. Min tid per kilogrammeter är alltså 3.9 s/(kg km) mot Mustfas 3.0 s/(kg km)
  • Den extremt lilla skillnaden förklaras så klart av att jag inte löptränat på minst ett år, medan Mustafa är formtoppad. Dessutom sprang han som sagt var en mycket kortare sträcka.
  • Mustafa hade hjälp av harar och sånt trams. Jag fick minsan göra hela loppet själv.
  • Mustafa har nya fina löparskor, säkert med spikar. Jag har ett par sunkiga utslitna Asics.

Tänk att jag för ca 20 kg sedan och nästan lika många år kunde sprimga sträckan på ca 17 minuter. Hur fan gick det till?

2 Det här är vad ni sagt:

Anonymous Anonym said...

17minuter är grymt imponerande, på den tiden hade du vunnit blodomloppet i år ;)

12:33 em

 
Blogger chespirito said...

Vinner man blodomloppet på än så usel tid menar du? Jag låg väl gissningsvis på 17.30 någonting, men sekunderna har jag glömt. Det ser bättre ut utan dom. ;)

Det känns som att mina 37, eller om det var 38 minuter på milen var en bättre tid, men det är ju låångt kvar till eliten...

Undrar om jag ens kan springa en kilometer under 38/10 = 3 minuter och 48 sekunder numer? Jag lär ju bli ganska slut iaf.

1:04 em

 

Skicka en kommentar

<< Home