söndag, juni 04, 2006

Polisen vs Piraterna

Det låter som en speedwaymatch, men det är en affärsmodelsmatch.

Först började polisen med att lägga upp bollen på straffpunkten, bygga ut målet så det täckte hela kortsidan, sätta målvakten på avbytarbänken och själva sparka bollen mot det egna målet. Och vad gjorde motståndarlaget? Jo piraterna gjorde sitt bästa för att stoppa bollen och istället kontra med ett eget självmål, man började mot DOS-attacker mot polisen. Poliserna är möjligen tvingade till att göra självmål, de kan ju inte styra sin verksamhet efter vad som är populärt hos folket, utan måste följa och stävja lagen. Sedan får framtiden utvisa om dom verkligen gjorde det i det här fallet.

Men piraterna? Hur korkade kan man vara. Plötsligt har man möjlighet att vinna Svenssons och farmors sympati. Och vad gör man då? Jo, man börjar attackera polisen och riksdagen. Så oerhört korkat. Dom kanske tyckte synd om polisen och ville släppa in dom i mediematchen? God dag yxskaft. Men, det är ingen som anklagat piraterna för att vara smarta iofs.

Självklart är inte den nuvarande affärsmodellen hållbar. Musik kostar för mycket, är för svår att få tag på och går omöjligt att fylla upp sin 20GB sen med på lagligt vis. Det skulle kosta ca 50000 kr, vilket så klart är orimligt. Det förstår alla. Att hitta en fungerande lösning som alla parter kan komma överens om är inte så lätt däremot, så medan producenter och distributörer för en kamp för att hitta en ny affärsmodell som alla kan komma överens om kommer musikstölderna att florera.

Lika självklart är det så klart stöld att sno upphovsskyddat material. Det går inte att komma ifrån hur mycket piraterna än vrider och vänder på det. Fram tills en vettig affärsmodell (t.ex. någon STIM-variant) kommit fram kommer de fortsatta stölderna att vara accepterade av allmänheten eftersom man inser det orimliga i den nuvarande situationen. Det enda som har en liten chans att ändra på det är om piraterna börjar att attackera polisen och riksdagen. Och så väljer man att göra det. God dag yxskaft. Men, det är ingen som anklagat piraterna för att vara smarta iofs.

Läs gärna Liza Marklunds krönika i Expressen idag.

17 Det här är vad ni sagt:

Anonymous Anonym said...

Vad Liza Marklund missat är att många faktiskt vill betala för sig. Däremot kan man inte begära att folk ska lägga fantasisummor på produkter som det inte ens är säkert att man kan använda till det man vill pga av diverse kopierings-skydd.

Tyvärr så inser ju inte de stora företagen det utan pumpar på med sin gamla affärsmodell och försöker tvinga folk att följa den. Jag gissar att de lägger mer pengar på att faktiskt jaga sina kunder än att försöka hitta en modell som kunderna uppskattar. Nöjesindustrin har nu haft 10 år på sig att komma fram till nåt utan att lyckas vinna folks hjärtan, ganska tragiskt. Fortsätter det såhär så tror jag att det kommer braka samman totalt innan det blir någon ändring.

Men jag håller med dig om DOSningen... Väldigt onödigt att reta upp folk som behöver komma i kontakt med polisen osv.

10:44 fm

 
Blogger chespirito said...

Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

10:51 fm

 
Blogger chespirito said...

Vad är det som säger att Liza missat det? Inget i den artikeln iaf.

Självklart inser de stora företagen att den nuvarande affärsmodellen inte håller i längden. Lika självklart är det inte helt lätt att komma överens om en ny. Och lika självklart måste man försvara den nuvarande affärsmodellen tills man kommit överens om den nya. Inte alls märkligt.

10:56 fm

 
Anonymous Anonym said...

Det står överallt i artikeln.

Okej, så om en sisådär 10år till kanske de har kommit fram till något med andra ord. Än sålänge har jag inte sett något riktigt försök från "deras" sida att vinna mitt förtroende iaf. När de väl lanserar något så gör de det på ett otroligt taffligt sätt, antingen med stora begräsningar, i usel kvalitet eller svindyrt.
Vill jag ha alla mina spel liggandes på hårddisken istället för att behöva fylla hela hyllan med skivor så ska jag få göra det. Vill jag lyssna på min musik i min mp3-spelare eller i linux så ska jag få göra det och inte vara begränsad till att använda windows. Vill jag lyssna på min musik i en slimmad mediaspelare och slippa 2000 finesser och reklambanners så ska jag få göra det.

Det som är lite tragiskt med den senaste tidens händelser är att jag nu seriöst funderar på att rösta på piratpartiet. Något som jag absolut inte kunde tänka mig för en kort tid sedan. Det verkar inte som att jag är ensam heller.
http://www2.piratpartiet.se/partiet/medlemsstatistik

12:17 em

 
Blogger chespirito said...

hihi, man tolkar ju in det man själv vill för att lugna sitt eget samvete. :)

Vad tror du skulle hända om nöjesindustrin går ut och säger att den nuvarande affärsmodellen inte håller, inan dom lyckats komma överens om en ny? Det vore minst sagt djävligt osmart.

Jag hoppas verkligen inte att du seriöst funderar på att rösta på piratpartiet. I mitt tycke finns det många viktigare frågor som bör styra vad du väljer.

12:28 em

 
Anonymous Anonym said...

Mitt samvete är lent som silke... :)

Då föreslår jag att de hittar på en affärsmodell, eller frågar kunderna vad de vill ha istället för att tvinga på dem något.

Piratpartiet har vettiga åsikter i frågor som direkt berör mig, så jo jag är seriöst. Men jag ser helst att de samarbetar med en borgerlig regering också. Så jag har inte helt bestämt mig för vad som är viktigast än; Att kasta ut Göran eller att få in piratpartiet :)

1:09 em

 
Blogger chespirito said...

Jag blir mörkrädd. :(

Kunder, det är dom som betalar inte dom som snor för övrigt. ;)

Det är klart att dom tar hänsyn till vad kunderna vill, annars kommer dom aldrig kunna fortsätta att tjäna pengar. Däremot är det lika klart att de måste ta betalt på ett eller annat sätt. Direktbetlaning, Stim, reklam, eller något annat, men att komma överens om något är inte snutet ur näsan.

1:25 em

 
Anonymous Anonym said...

Bäst att du tänder lampan då och ser ljuset ;)

Jo, det har du rätt i, så det är bäst att jag byter ord till konsumenter. För att jag ska bli kund istället för konsument så måste de anstränga sig lite iaf. Som det är nu så köper jag inte en enda musikskiva utan jag håller mig till nätradio.

1:51 em

 
Blogger Ludde said...

"Lika självklart är det så klart stöld att sno upphovsskyddat material."

Så som äganderätten försvaras av dom flesta nationalstater idag, så javisst. Men det är äganderättfrågan som är den viktiga.

Vidare är både orden stöld och pirat egentligen olämpliga att använda om fenomenet, eftersom dessa begrepp utöver att ha negativa konnotationer även ger en felaktig bild av vad det är som faktiskt sker.

Theft enligt engelsk lag:
"...the dishonest appropriation of property belonging to another with the intention of permanently depriving the other of it".

Om jag läser DN över någons axel, har jag då stulit DN? För att sätta det på sin spets.

Sen behöver det inte självklart vara negativt för ett samhälle med vida spridd piratkopiering, lika lite som det inte behöver vara negativt att skärpa lagstiftningen. Frågan är på vilka grunder lagstiftningen ska ändras, om den ska det. På utilitaristiska grunder, eller på andra filosofiska grunder?

Bored now.

8:24 em

 
Blogger chespirito said...

Nu pratar vi iofs svenska och inte engelska. Dessutom känner jag inte till något språk där orden har en klart definierad betydelse. Det strider liksom mot språkets natur.

Ledsen Martin, men jag måste bara säga att DN-exemplet var ovanligt uselt. Det är som att jämföra med att höra på en låt hemma hos någon annan, eller på radio. Klart det inte är olagligt.

Jag håller med om sista stycket dock.

Så du har något att göra när du är uttråkad får du en liten uppgift av mig: Leta upp ett bättre exempel och beskriv det på vanlig svenska. :)

8:57 em

 
Blogger Ludde said...

Äsch, märk ord. Erkänner du inte att ordet stöld historiskt sett varit förknippat med berövande? Cykelstölder hade inte varit något större problem om själva stölden inte innebar berövandet av originalet. Jämför vidare pirater med sjöRÖVERI.

Och ja, jag är bekant med Wittgenstein och har läst språkfilosofi.

Om jag tar en bild på DN med min digitalkamera, över din axel? Är jag då en bild-pirat? Har jag stulit bilden? Du kan ju försöka vara konsekvent.

7:49 fm

 
Blogger chespirito said...

Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

9:07 fm

 
Blogger chespirito said...

Jo då, innan Bernkonventionen kom till så var det så. Det var någon gång på 1880-talet tror jag, så vi har haft ganska gott om tid att vänja oss. :)

Och ja, jag är bekant med Wittgenstein och har läst språkfilosofi.

Själv har jag inte en aning om vem han är.

Om jag tar en bild på DN med min digitalkamera, över din axel? Är jag då en bild-pirat? Har jag stulit bilden? Du kan ju försöka vara konsekvent.

Är inte alls med på vad du är ute efter här faktiskt. Du fortsätter att blanda äpplen med bananer.

Man får inte kopiera en tidningsmaterial hur som hellst f.ö., utan det finns regler för detta. DN utnyttjar t.ex. detta och anlitar inte längre TT, utan citerer istället andra källor som t.ex. andra tidningar. Dom exakta reglerna kan jag iofs inte.

9:10 fm

 
Blogger Ludde said...

Fundera några varv till kring likheten mellan att 1) kopiera en bild från en tidning och 2) ladda ner samma bild från DN.se, eller varför inte FILDELA den.

Alla tre sakerna är väl att betrakta som stöld? (Jag skulle kunna argumentera för det, kan du?)

Sen kan du byta bild mot musik eller film, och tidning till något annat, om du känner dig vågad.

11:02 fm

 
Blogger chespirito said...

Du är ute och cyklar rejält Martin, men det är ju hyggligt väder så det är ok.

Du får faktiskt ta delar ur musikstycken, utan att det är stöld. På samma sätt får du ta delar ur tidningar utan att det är stöld. Det finns regler för detta och självklart, som med alla regler, finns det alltid en gråskala.

Men, bara för att du upprepar en liknelse flera gånger, blir den inte bra för det. :)

För att göra bildliknelsen, så är det så klart en stöld att ha en bild på el Chavo del 8, som jag har i min blogg. Att ta bilden genom att fota av den är också stöld om det är just kopierandet av bilden du är ute efter. Ingen skillnad, förutom tekniken som används. Man behöver inte alls vara vågad för att klara av att se det.

11:45 fm

 
Blogger Ludde said...

Ibland undrar jag om vissa människor är korkade eller om det mest är argumenterandet de vill åt.

"Om jag tar en bild på DN med min digitalkamera, över din axel? Är jag då en bild-pirat? Har jag stulit bilden? Du kan ju försöka vara konsekvent.

Är inte alls med på vad du är ute efter här faktiskt. Du fortsätter att blanda äpplen med bananer. "

Varför svarade du inte på min fråga direkt?

En vettig människa skulle inte jämställa inbrott och sjöröveri med att ta bilder på tidningar, oavsett syftet.

12:46 em

 
Blogger chespirito said...

Jag har inte jämställt det heller. Var har jag gjort det?

Men som sagt var är jag fortfarande inte alls med på vad du är ute efter, eftersom liknelsen haltar betänkligt.Jag tog också upp det senare i mitt svar, men du kanske inte orkade läsa så långt.

Tack för att du kallar mig för korkad. :) Tål du inte att bli emotsagd får du leta upp någon annan blogg.

1:02 em

 

Skicka en kommentar

<< Home