måndag, maj 08, 2006

Jasså, är det en sån dag idag

Jag skulle åka till Barcelona imorse och när jag skulle checka in via webben igår märkte jag att mitt pass gått ut. Efter lite ringande fick jag reda på att Skavstas polis öppnar halvsex, så med lite flyt skulle jag hinna fixa polisens temporära ockerpass innan flyget gick.

När vi åkte till Skavsta imorse åkte jag därför i god tid. På vägen till Norrköping märker jag snart att bilen drog extra mycket soppa och strax efter Kolmården börjar det att tjuta rejält från frambromsen till och från . Jag var är tvungen att svänga fram och tillbaka som ett fyllo, eller bromsa kraftigt för att få bort ljudet temporärt.

Ett par mil söder om Nyköping stanna jag för att gå ut och se om vi kan se något. Det kan vi inte, men lukten som möter oss sticker rejält. Hur ska vi hinna fixa pass och komma med flyget? Vi får chansa och köra iväg igen. Bensinförbrukningen är uppe i ungefär det dubbla mot normalt och efter ett tag får vi sänka hastigheten till 80 km/h för att inte förgås av det högfrekventa ljudet, samtidigt jag ringer jag assistans. Jag får rådet att stanna bilen, men invänder att jag måste med flyget. "Ja, jag kan ju inte så mycket om bilar, men jag tror du kan överhetta bromsarna rejält", får jag veta, "du får köra vidare på egen risk". Vi bestämmer att de får skicka en bärgare till Skavsta och rullar sakta ditåt.

Precis när vi svänger av mot Skavsta ringer bärgaren. Han ber oss ställa bilen på en speciell parkeringsplats och lämna nyckeln till receptionen. Jag parkerar bilen och lämnar nycklar och väska till P, samtidigt som jag springer till Check-in för att fixa mitt temporära pass. Det är gott om tid förklarar de på service center och ber mig att ta kort i automaten och sedan gå till Polishuset mittemot. Sagt och gjort. Medan jag väntar på att dom ska framkallas springer jag till bankomaten. Passet skall betalas kontant står det.

Fyra taskigt framkallade kort spottas ur och jag springer till Polisen. Under tiden checkar P. in för sig, så att vi iaf har säkrat en resenär. Inne hos polisen står redan två personer i kö. I kassan har polisen satt en gammal pensionär som är släckt i rakt nedstigande led från Rutger, världens genom tiderna långsammaste sengångare. Men, det har jag inte hunnit märka när jag gentilt släpper en man före mig i kön, eftersom hans flyg går 5 minuter före mitt. De två första passen är klara på ca 20 minuter och det är 10 minuter tills check in stänger. Jag ringer P. och ber honom förbereda hos servicen. Ytterligare femton minuter senare är mitt 1000-kronorspass klart. Det är rosa. Det är fult. Det är giltigt i en månad. Och jag springer till service center. P. har förberett allt så jag behöver bara lämna in mitt pass och vips får jag ett boardingkort. Vi går mot flyget och P. och lyfter iväg mot Barca.

Väl i Barcelona messar jag en kompis som ska till Skavsta från Barcelona med det flyg jag kom. Jag ber honom kolla efter bilen när han kommer till Skavsta. Senare får jag svaret att han inte såg någon bil, så antingen är den på verkstad, eller så har den blivit konfiskerad nu.

Jag förstår inte varför tjejen i service center konstaterade "jasså, är det en sån dag idag".

1 Det här är vad ni sagt:

Blogger Sasha said...

Vilket underbart flyt. Men du överlevde ju flygresan i alla fall. Får vara glad för det lilla. Och ett ROSA pass! Läckert. Du får passa på att resa runt mycket nu då i en månad.

En sjörövare har flyttat in i lägenheten bredvid förresten. Spännande.

9:37 em

 

Skicka en kommentar

<< Home