lördag, maj 27, 2006

Likgiltig jordnötsfrukost

Jag hittar en kvarbliven påse jordnötsringar på soffbordet och inser genast att det blir ett perfekt komplement till min frukost. Harmoni fullkornsråg med keso, vattenmelon, en kopp chokladmintte och lite kvarblivna jordnötsringar som efterrätt. Värsta kostcirkelmaten. Nötter ska ju dessutom vara väldigt nyttigt, så jordnötsringar måste vara löjligt nyttigt. För ett hälsofreak som mig är det oerhört viktigt. Jag sträcker mig efter jordnötsringarna och plötsligt helt överraskande och helt utan förvarning ramlar hunden ihop bredvid mig. Han sliter som en gnu för att se så likgiltig ut som han nånsin kan. Han tigger minsann inte alls. Han har bara råkat ramla bredvid mig. Förbannat bara att den där dumma svansen ska leva sitt eget liv och smattra till mot soffa. Koncentration. Likgiltig. Titta bort. Tjuvkika. Dumma svans. Plats! Jordnötspåsen är snart uppäten och samtidigt sker ett mirakel med hunden. Utan någon som helst anledning reser han sig upp som Lazarus och flyger upp i fönstret för att spana efter sin stora ungdomskärlek, som till och från brukar gå förbi på trottoaren fyra våningar ner.

0 Det här är vad ni sagt:

Skicka en kommentar

<< Home