måndag, december 01, 2008

Månadsränta: 5000%

Vid betalning av trängselskatt lyckades jag av misstag betala 20 istället för 30 kr. Som tack fick jag en påminnelse med en extra avgift om 500 kr. Inga stora summor givetvis, men var finns rimligheten i det hela? 5000% ränta på en månad för vad som var och en förstår är ett misstag (den effektiva räntan vill jag inte räkna ut...).

Hade det varit ett vanligt företag det handlade om så hade dom givetvis inte fått göra så. Men, nu är det staten det gäller och dom har fått för sig att dom kan göra som dom vill.

Plötsligt får jag en väldigt stor förståelse för dom som helt skiter i trängsleavgifter och för dom som tappar respekt för staten. Varför anser inte staten att dom måste hålla sig inom rimlighetens gräns? Hur genuint korkad är man när man tror att staten i längden tjänar på den inställningen? Hur känner sig den tjänstmann som tvingas skriva under beslutet (jag tycker synd om dig Anna)? Är hon bara tacksam för att hon har ett jobb eller skäms hon som en hund?

Visserligen en liten skitgrej, men samtidigt en skrämmande inblick i hur staten resonerar.

0 Det här är vad ni sagt:

Skicka en kommentar

<< Home