tisdag, september 06, 2005

Chespirilayout

När jag var liten hade jag samma favoritprogram som miljontals latinamerikaner haft under snart 30 år. Programmen heter El Chavo del 8 och Chapulín Colorado och skapades av mexikanen Roberto Gomez Bolaños, aka Chespirito, som också spelade huvudrollen i båda programmen.

När jag började spela hattrick bestämde jag mig för att hylla mitt gamla favoritprogram mitt lagnamn blev därför El Chavo FC. När jag sedan lät mig övertalas att börja blogga, så fortsatte jag på det inslagna temat. Därav användarnamn och sidlayout. Vilka är då personerna som ramar om mina inlägg?

Jag börjar uppe från vänster. Ja, där finns inte någon person, utan en symbol. Ett CH inringat av ett hjärta. Chapulíns symbol. CH skapades som en reaktion mot alla amerikanska superhjältar och är en antihjälte klädd i en röd fantomenliknande dräkt, med antenner i vinyl på huvudet.

Han som pekar på dig är ingen mindre än Chavo. En föräldralös unge som bor i en tunna. Tunnan står på en innergård där de flesta av hans vänner bor. Det är några av dom som finns i grönt i det övre högra hörnet. Först kommer La bruja del 71 (häxan från 71an), en tant som alla barnen är rädda för, eftersom dom är övertygade om att hon är en häxa. Efter det kommer Don Ramón, som håller händerna på sin dotter La Chilindrinas axlar. Hon är Chavos bästa vän tillsammans med Quico, som inte finns med på bilden. Däremot syns hans mamma Doña Florinda längst till höger. Blommorna som hon har i handen har hon garanterat inte fått av Don Ramón, eftersom de två absolut inte går ihop. Nej, dom har hon med all säkerhet fått från den cigarill-rökande mannen i kavaj, Profesor Jirafales, som också är barnens lärare.

Så ja, då vet ni mer än ni någonsin önskat om världens bästa barnprogram.

0 Det här är vad ni sagt:

Skicka en kommentar

<< Home